Spørsmål rundt frakt og levering

Ny Zen Cart fraktmodul for Bring&Posten produkter

  • Anders Wilhelm
  • Besøkende
  • Besøkende
14/03/2009 13:21 #3049 av Anders Wilhelm
Besvart av Anders Wilhelm i emne Sv:Ny Zen Cart fraktmodul for Bring&Posten produkt
Posten har problemer med tjenesten sin og hele checkout-prosessen har stoppet på butikken min. Det burde kanskje ligge et backup-system bak for å forhindre slike feil?

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
14/03/2009 13:41 #3051 av Rune Rasmussen
Har tenkt på det samme i dag ...

Enten må Posten/Bring bli flinkere til å bruke bakupsystemer hos seg, ellers må det legges inn en form for caching av priser i modul/butikk, alt. en backuptabell i databasen med manuelt oppdaterte priser som kan brukes når Fraktguiden er utilgjengelig.

Blir fort litt krise for folk om hele systemet og også nettbutikken blir satt ut en helg når folk sitter på nett og skal bestille.

PS! Man kan legge inn og bruke min gamle modul for Servicepakke, som en backup i tilfeller som dette, inntil videre. Den finnes tilgjengelig under nedlastinger.

PS2! Mulig den gamle modulen kan brukes som et tilvalg og backupløsning i ny pakke, om man bare legger inn en sjekk i denne for å unngå visning av begge Servicepakkemodulene samtidig. Dvs. om fraktguiden er tilgjengelig skjules den, om fraktguiden er utilgjengelig vises den.

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
14/03/2009 14:54 #3052 av Arne Unneland
Ser også at det er en feil på Fraktguiden nå. Den er nede på grunn av et utilgjengelig bakenforliggende system. Den samme feilen er synlig på posten.no sidene som heller ikke er tilgjengelige.

Slike situasjoner er sjeldne og kjedelige, men det kan skje og en videreutvikling av fraktmodulen bør ha en automatisk fallback dersom dette skjer.

På kort sikt anbefaler jeg Runes variant da den er den raskeste å sette opp.

På lengre sikt kan man utvikle en fraktmodul som baserer seg på følgende data:
- Online oppslag mot Fraktguiden
- Dersom dette feiler så benytter den en offline datastruktur. Denne kan lastes ned automatisk hver natt og vil ta hensyn til prisstruktur og dekningsområde på samme måte som det online oppslaget. Den vil ha noe mindre funksjonalitet (navn på postkontor osv..)

Eksempel på hvordan Fraktguiden sin demo av en utsjekksprosess håndterer at tjenesten er nede (dersom det vises fraktalternativer til 100,- så er det feilsiden). Det er et valg fra nettbutikken sin side hvordan denne situasjonen skal håndteres - i dette tilfellet å vise servicepakke til 100,-.
tinyurl.com/anbbor

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
15/03/2009 10:32 #3055 av Torje Rørvik
Hvis dette er samme server/system som pakkesporingen ligger på, så er ikke dette en sjelden hendelse.

Jeg opplever ihvertfall stadig denne meldingen om problemer med bakenforliggende system, spesielt på nattestid og i helgene. Gjerne varer det over mange timer også.

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
15/03/2009 12:38 #3058 av Arne Unneland
Nei, dette er ikke samme system og årsak som sporingsløsningen.

Fraktguiden er bygd for 24/7 oppetid og har ikke direkte avhengigheter til baksystemer utover en database (alle data er cachet opp fra baksystemer for å oppnå høy oppetid). Databasen til Fraktguiden er på flere gigabytes.

Fraktguiden kjører på to (rå) servere som har lastbalansering og failover. Den benytter et clustret databasemiljø. Det som skjedde i går var en sjelden, men alvorlig infrastrukturfeil som påvirket databasemiljøet og gjorde at dette ikke var tilgjengelig.

Jeg kan love at det blir en grundig gjennomgang av denne hendelsen for å finne årsaken og unngå at det skjer igjen.


Arne
(denne gang på vegne av Bring)

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
15/03/2009 13:14 #3059 av Torje Rørvik
Takk for info, det var betryggende å vite.

Jeg vet dette blir en slightly avsporing i denne tråden, men det er ikke mulig å flette inn en eller annen form for EDI-løsning i dette også?

NorCargo-delen av Bring tilbyr jo allerede gratis EDI-tjenester, og det hadde jo vært utrolig greit å også kunne kommunisere mellom Zen-cart og Posten/Bring uten å gå via tredjepartsprogrammer som f.eks WinEDI.

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Joomla horizontal logo light background en


WordPress logotype standard

WooCommerce Logo

Zen Cart Logo

OpenCart Logo

VirtueMart Logo