Spørsmål rundt frakt og levering

Ny Zen Cart fraktmodul for Bring&Posten produkter

Mer
23/02/2009 10:14 - 23/02/2009 10:19 #2953 av Arne Unneland
Hei Rune.

Trivelig at du liker den! :) Fint at vi får testet den ut for å sjekke at den oppfører seg fint i de praktiske situasjoner den blir brukt i nettbutikk.

Når det er sagt så ser jeg tre veier for videreutvikling videre:
- Bredde produktspekter etterhvert som nye produkter legges inn i Bring Fraktguide (f.eks. Ekspress, B-Post, Postautomat, Bud, etc.)
- Øke funksjonalitet i selve prisspørringen. F.eks. støtte konfigurasjon om man leverer inn på postkontor (pristillegg som kommer på Servicepakke)
- Øke funksjonalitet i Zen Cart rundt bruk av tjenesten. F.eks. levere estimert leveringsdato i epost som bekrefter at ordren er pakket, få med lengde,bredde,høyde på pakkene for å få bedre volumberegning og prisberegning (spesialgodstillegg...).

På de to første kan jeg godt tenke meg å bidra videre...

Rune skrev:

Jeg har installert og gjort den tilgjengelig på en testside, hvor man også kan få opp fraktberegningen i handlekurven - uten å logge inn. Har også lagt inn noen testprodukter, med forskjellige vekter for uttesting .


Bra - smart å sette opp en demo!

Ser at prisene akkurat nå står som 0...?


Rune skrev:

Et problem er dog at den ikke tar hensyn til maksvekten som er tillatt sendt, og derfor bregner frakt på de forskjellige pakkevalgene også for produkter på flere hundre kilo. Skal se om vi kan gjøre noe med det, om vi burde ...?!


Hm... Dette er sannsynligvis feilhåndtering i Zen Cart modulen når den får tomt svar fra Fraktguiden. Fraktguiden gir et svar uten produkter dersom vekt er over 35 kg. Skal få sett på det.


Arne.

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
23/02/2009 10:22 - 23/02/2009 10:35 #2954 av Rune Rasmussen
arneu skrev:

Ser at prisene akkurat nå står som 0...?


Var nok bare et valutaproblem, antar din nettleser har valgt dollar. Har fjernet ekstra valutaer og språk nå, for å slippe det problemet. :)

En enkel løsning for å skjule modulene om maksvekt overskrides:
Code:
// skjul om maksvekt overskrides if (IS_ADMIN_FLAG == false && $_SESSION['cart']->show_weight() > MODULE_SHIPPING_MAX_WEIGHT) { $this->enabled = false; } else { $this->enabled = true; }


Problemet er at Zen Cart ikke klarer å skille så bra på kolli her mener jeg å huske, men mulig jeg tar feil, og/eller at du allerede har løsning for dette i den nye modulen. Man kan kanskje uansett heller skrive om til å gjelde for tomt svar fra Fraktguiden.


Koden legges forøvrig inn etter:

Code:
if (zen_get_shipping_enabled($this->code)) { ... }


I tillegg burde man kanskje tilpasse litt for å vise en tekst når ingen fraktvalg er tilgjengelig, for de som kun bruker Posten/Bring.


Tenker høyt ... :)

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
23/02/2009 11:52 #2956 av Arne Unneland
Den sjekken kan være fin dersom regelen i nettbutikken er å ikke vise alternativet over en gitt kilo.

F.eks. en konfigurasjon på A-Post som ikke viser alternativet dersom det veier mer enn 1,0 kilo e.l. (da blir A-Post dyrt). Dette kunne vært en konfigurasjonssetting dersom det er interesse for det.

Når det gjelder maksvekt tror jeg det er best å håndtere tomme resultat fra Fraktguiden korrekt. Da vil modulen oppdatere seg selv om denne maksgrensen i fremtiden blir justert eller om Fraktguiden skulle tilby produkter som er tyngre enn 35 kg. F.eks. "Tyngre på døren" e.l.

Enig i at det bør inn en defaulthåndtering på hva som skal skje dersom produktet ikke kan tilbys.

Den nye fraktmodulen vil ikke vise fraktalternativer dersom postnummer er feil. En ting man kan gjøre er å få på postnummervalidering på til-postnummeret når brukeren skriver inn dette. F.eks. Javascript/AJAX kall e.l. Alternativt en konfigurasjonsstyrt defaulthåndtering dersom vekten er under 35 kilo... (les: Servicepakke blir tilbudt til en standard pris selv om brukeren skriver feil postnummer)

Modulen henter også ut transporttid og hjelpetekst, men fant ingen naturlige steder å vise dette. Dersom du ser på "For utviklere" siden under Levert av Bring på Fraktguiden så ligger det et jQuery Javascript for å legge på spørsmålstegnikon og tooltip som kunne vært brukt...

Teknisk: Kan man returnere mer i quote enn det som blir vist direkte i fraktalternativet. Dersom man kan det kunne hjelpetekst, transporttid, forventet leveringsdato vært tilgjengelig for malen og kun blitt en del av "velg fraktalternativ" og ikke blitt med videre til oppsummering.

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
23/02/2009 14:49 #2960 av Arne Unneland
Rune skrev:

Et problem er dog at den ikke tar hensyn til maksvekten som er tillatt sendt, og derfor bregner frakt på de forskjellige pakkevalgene også for produkter på flere hundre kilo. Skal se om vi kan gjøre noe med det, om vi burde ...?!


Hei!

Har sett litt på denne. Jeg mener den regner rett og at dette er Zen Cart sin metode for å splitte opp i flere kolli som spiller inn... :huh:

Legg inn dette (på linjen før $fraktArray = ... ca. linje 76 i bringservicepakke.php):
Code:
echo "Debug kolli:" . $kollivekt . "; total: " . $shipping_weight . "; boxes: " . $shipping_num_boxes;

Dette gir i ett konkret eksempel følgende output:
Code:
Debug kolli:48; total: 48; boxes: 1

I dette tilfellet så viser ikke den nye modulen fraktprodukter på grunn av det kun er en kolli (ett produkt) og det er over 35 kg. I andre tilfeller vises pris da det deles opp i flere kolli (og ganges sammen etterpå).

Dersom du får en feil - kan du prøve med denne debugutskriften så kan vi se om vi finner ut av det.

Arne.

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
23/02/2009 21:44 - 23/02/2009 22:20 #2961 av Rune Rasmussen
Stemmer, er problemet med hvordan de har kodet fraktberegningen i Zen Cart. Men det kan det forsåvidt kanskje trikses litt med.

Under "Konfigurasjon -> Shipping/Packaging -> Enter the Maximum Package Weight you will ship" kan vi f.eks fylle inn et høyt tall som 10000

Vi forhindrer da at Zen Cart selv begynner å dele opp kolli, om produktvekten er høyere enn verdien her, selv om det egentlig bare er et produkt som ikke kan deles. Og her har nok mange satt 35 fra før, eller har standard som er 50 (slik du har). Disse tingene er som du sier bedre å håndtere i modulene, siden det varierer fra transportør og sendingsvalg uansett.

Med denne verdien lav, som f.eks 35 kg, vil totalvekten i handlekurv deles på denne når den er høyere. Eks. om totalvekt i handlekurv er 350 kg vil det bli delt på 35 og gi 10 kolli i fraktberegningen.

Problemet med høy verdi vil derimot bli at fraktmodulene, slik de er kodet i dag (gjelder de fleste Zen Cart moduler), vil fortsette å putte alt i en boks opp til den angitte vektgrensen. Den forstår ikke å dele opp i passende kolli utfra antall produkter i handlevogn, så mulig man rett og slett burde bruke antall produkter - selv om også det vil kunne gi feilberegninger. Usikker her, hva som vil være det beste.

På den andre siden gjelder ikke denne problematikken så veldig mange, siden de fleste har små lette produkter - langt under 35 kg. :)

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
23/02/2009 22:06 - 23/02/2009 22:35 #2962 av Rune Rasmussen
Tok en rask kikk nå, og lurer litt på om det kanskje kan være bedre å bruke antall produkter fremfor dagens løsning.

Dvs at alle forekomster av:
Code:
$shipping_num_boxes

byttes ut med:
Code:
$_SESSION['cart']->count_contents()

Debug vil da kunne se ut som:
Code:
echo "Debug kolli:" . $kollivekt . "; total: " . $shipping_weight . "; boxes: " . $_SESSION['cart']->count_contents();

Med to produkter i handlekurv nå på henholdsvis 2 og 35 kilo vil det vises:

Debug kolli:18.5; total: 37; boxes: 2


Mot tidligere - hvor kunden ikke vil få et fraktvalg:

Debug kolli:37; total: 37; boxes: 1




Ikke perfekt løsning dette heller, men muligens mye bedre i og med at kunden nå kan få velge en sendingsmåte og få sjekket ut?

(Debug og fiks ligger inne på testsiden min, på servicepakke, for de som vil teste dette).

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Joomla horizontal logo light background en


WordPress logotype standard

WooCommerce Logo

Zen Cart Logo

OpenCart Logo

VirtueMart Logo