Diverse moduler og koder laget av norske brukere/utviklere, for bruk i norske butikker - som ikke passer inn i øvrige forumkategorier.

Ajax modul for automatisk postadresse

Mer
25/09/2006 00:02 #583 av Sten Johnsen
Hei folkens!
Vet ikke om dette er riktig forum for det, men har laget en liten morsom sak som stort sett kun passer i Norge er jeg redd..

En kveld jeg hadde lite å gjøre, fant jeg ut at jeg ville ha automatisk forslag på poststed i kontogenerering på login siden, så jeg lagde vedlagte mod.
Dette er en ajax-basert kodesnutt samt en enkel modifisering av tpl_modules_create_account.php som gjør at postnummer kommer foran poststed, og ikke omvendt. Hadde en del trøbbel med at folk skrev inn postnummer der det skulle være poststed og omvendt, og fikk enda større problemer når jeg skulle filtrere ut databasen basert på postnumre.

Når du skriver inn ditt postnummer, popper det opp postadresse automatisk.

Installering:
  • Backup!!!
  • Last ned filen
  • Pakk ut zip-filen som ligger vedlagt, og kopier over alt i \"katalog\" til butikken din, men endre navnet på \"MyTemplate\" til navnet på den templaten du bruker. Endrer du den til template_default vil endringene bli skrevet over neste gang du oppgraderer. Ingen filer skal bli overskrevet.
  • Last opp og kjør PostAdresser.sql i din butikkdatabase, slik at tabellen PostAdresser blir generert med innhold.
Ønsker du å fjerne mod'en, tar du en drop table på PostAdresser og sletter tpl_modules_create_account.php under templates i din templatekatalog.

Denne er testet med ZenCart versjon 1.3 og den fungerer ikke med postadresser med Æ, Ø eller Å. Den feiler med stil, slik at en kunde i Ås vil bare ikke få opp et forslag når postnummeret tastes.

Lykke til!

PS: jeg tar mer enn gjerne imot forslag til forbedringer på denne...

PPS: JEg får ikke lastet opp filen i dette innlegget siden maks opplastingsgrense er 65K og filen er på 386K. Send meg en PM/legg in en kommentar i denne tråden om du er interessert.<br><br>Melding redigert av: stenjo, den: 25.09.2006 00:04

Nettside: www.thinea.no
Løsninger som er enkle å vedlikeholde og som krever minst mulig teknisk kunnskap for å kunne brukes

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
25/09/2006 09:57 #586 av Rune Rasmussen

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

  • Solvenus
  • Besøkende
  • Besøkende
16/01/2009 18:47 #2825 av Solvenus
Besvart av Solvenus i emne Sv:Ajax modul for automatisk postadresse
Hei alle sammen!

Jeg bruker denne postmodulen selv i min nettbutikk. Jeg er veldig glad for at du stenjo har laget den til!

Det som har plaget meg er at æøå ikke virker.


Så jeg tok en kikk på kodingen på den, for å se om det var noe jeg fant ut.

Etter å ha sett på kildekoden til siden man er inne på når man skal lage en konto, fant jeg ut at det kan være lurt å se på postNummer.php som ligger i hovedmappen til zencart.


Der oppdaget jeg blant annet innloggingsdetaljer til en annen msql database. Jeg lurer på om den skal være der? Bør ikke postNummer.php peke til min database?

Uansett. Jeg så dette:
Code:
// tell the browser that we're sending back plain old text data header("Content-type: text/xml; charset=utf-8");

Så tenkte jeg. "Hmm. Innehar det karaktersettet støtte for æøå?"
Nei. Det fant jeg fort ut da jeg finurlig hentet navnet på karaktersettet zen cart ellers bruker. Jeg tenkte at hvis zen cart kan vise æøå ellers i butikken, må jo det karaktersettet funke for poststedene også.

Så jeg sjekket om karaktersettet var annerledes.. Det var det.

Bytt ut
Code:
utf-8
med
Code:
iso-8859-1


Slik skal den nye koden se ut:
Code:
// tell the browser that we're sending back plain old text data header("Content-type: text/xml; charset=iso-8859-1");



Da skal æøå funke helt perfekt!


Med vennlig hilsen
Svein Daniel

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
17/01/2009 11:56 - 17/01/2009 11:56 #2832 av Rune Rasmussen
Konklusjonen er ikke helt i vater, men resultatet ble riktig. :)

Det stemmer at iso-8859-1 er det som vanligvis brukes for Zen Cart, iso-8859-15 gir forøvrig også støtte for Euro-tegnet - og er kompatibel med iso-8859-1

UTF-8 derimot kan man ikke mikse med disse andre, men det har støtte for de fleste tegn - også de skandinaviske. Nesten generasjon Zen Cart, versjon 2.0, vil derfor bruke utf-8 som standard for å være kompatibel med de fleste språk, tegn og systemer. Bl.a. for å unngå slike problemer som dere her har opplevd.

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

  • Solvenus
  • Besøkende
  • Besøkende
17/01/2009 13:13 #2833 av Solvenus
Besvart av Solvenus i emne Sv:Ajax modul for automatisk postadresse
Okei.

Det betyr at hvis ZenCart hadde allerede brukt UTF-8 ellers, ville postAdresser modulen funket med æøå uten at jeg endret på noe?

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer

Joomla horizontal logo light background en


WordPress logotype standard

WooCommerce Logo

Zen Cart Logo

OpenCart Logo

VirtueMart Logo