Spørsmål angående betalingsløsninger og -moduler.

Hjelp: har fått betaling uten ordrespor

Mer
01/12/2009 23:32 #3782 av Elin Enger Mollestad
Nå er jeg virkelig i villrede! Har fått en betaling som ligger til godkjenning i dibs (som formidler VISAbetalinger til meg) fra en kunde, uten at jeg har fått ordrebekreftelse i zen cart. Har noen opplevd noe lignende?

Altså: i zen cart ser jeg at kunden har registrert seg, og at hun var i butikken på det aktuelle tidspunktet da hun brukte kortet sitt for å betale meg. I Dibs ser jeg hva hun har handlet også. Men i zen cart ser det ikke ut som om hun har handlet. Har fått inn ordrer både før og etter den aktuelle kunden.
Blir veldig bekymret for hvor feilen ligger og hvorfor dette har skjedd.
Hvor bør jeg begynne å nøste?

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
02/12/2009 17:16 #3783 av Rune Rasmussen
Svarer her også så alle vet ... ;)

Siden det er adskilte systemer som skal kommunisere med hverandre er man litt sårbare om en av "partene" har drifts-problemer i et kritisk øyeblikk hvor informasjon burde overføres.

Det som ofte skjer i tilfeller som dette er at butikkens database ikke er tilgjengelig i det øyeblikket betalingen skal bekreftes, og uten bekreftelse blir ikke ordren opprettet. Om da også kunden velger å forlate betalingsvinduet, uten å returnere til butikken risikerer man situasjoner som dette. Det bør dog være sjelden, om man ikke har en ekstremt dårlig serverleverandør.

Dette er vel da også en av grunnene for at DIBS støtter lagring av informasjon om hele ordren, for å hjelpe butikkeier til å manuelt følge opp ordrene som eventuelt måtte feile på denne måten.

Men man kan også selv redusere risikoen for at dette skjer ved å aktivere gjentakende callback ("tilbake-ringing"), og også aktivere epostvarsel for de tilfeller hvor alle callback feiler;
Vedlegg:

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
07/12/2009 11:56 #3788 av Elin Enger Mollestad
Takk for svar, Rune!

Jeg har nå aktivert epostvarsel for de tilfeller hvor alle callback feiler. DIBS hevdet at gjentagende callback (3 ganger) var standard.

Nå har jeg vært i kontakt med alle partene leverandører som er involvert, og jeg synes ikke at jeg har fått en tilfredssstillende forklaring på hvorfor dette har skjedd.

Jeg forstår det slik at Rune mener at feilen kan komme av at butikken min ikke var tilgjengelig akkurat da callbacken ble sendt. Men domeneshop hvor jeg har serverplass hevder at det ikke var tilfelle.

Vi har gjennomgått loggen for det aktuelle tidsrommet og sett at butikken har sendt ut en 302-kode.

en.wikipedia.org/wiki/HTTP_302

Vellykkede callback har http status 200 (ok).

Så hvorfor ble httpkoden 302?

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
07/12/2009 14:13 #3789 av Rune Rasmussen
At Domeneshop har trege og ustabile databaseservere er ingen hemmelighet, om de sier at alt er OK til enhver tid vil jeg si de omgår sannheten - det vil jeg tro flere kan signere av deres kunder.

Om databasen er utilgjengelig eller overbelastet et kort øyeblikk vil Zen Cart automatisk viderekoble til feilsiden.

Når det gjelder den aktuelle loggen og kode du henviser til er det ingen som kan lese eller analysere denne uten tilgang til den, eller detaljer rundt den aktuelle loggingen - og man kan da heller ikke si noe om hvorfor!

MERK! Om man er opptatt av stabil drift og sikkerhet leier man ikke en billig delt løsning, da går man for dedikert sone/server. Så lenge man leier område på vanlig delt server bør man også påregne ustabilitet og potensielle feil, i større grad enn på dedikert.

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

  • Yngve Larsen
  • Besøkende
  • Besøkende
09/12/2009 22:12 #3790 av Yngve Larsen
Besvart av Yngve Larsen i emne Sv:Hjelp: har fått betaling uten ordrespor
Hei

Vi får flere 100 ordrer i døgnet hvor DIBS sender callback. Ut fra hva jeg kan se er problemet i 99% av tilfellene at når DIBS sender meldingen tilbake til nettbutikken mangler $_SESSION. Når $_SESSION er tom blir nok ingen ordre registrert.

Driver å samler dokumentasjon i disse dager for å konfrontere DIBS med problemet.

Noen som har en teori på hvorfor DIBS ikke returnerer session i enkelte tilfeller ?

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
10/12/2009 07:13 #3791 av Rune Rasmussen
Interessant ...

Økt løper ut på grunn av at kunden bruker "for lang tid" på betalingen, bl.a. som en årsak av alt styret med 3D Secure - eventuelle kombinert med lavt satte verdier for økter på server?

Hva er levetid for økter på deres server, og har dere forsøkt å øke denne verdien for å se om problemet reduseres?

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Joomla horizontal logo light background en


WordPress logotype standard

WooCommerce Logo

Zen Cart Logo

OpenCart Logo

VirtueMart Logo