× Spørsmål angående betalingsløsninger og -moduler.

Feil med DIBS av og til

Feil med DIBS av og til opprettet av Christian Michelsen

Jeg har samme problem, dog har jeg en oppdatert 1.3.9 installasjon, dette skjer med enkelte av ordrene hvor betalingen blir registrert i dibs sitt system men ikke i zen-cart. Mesteparten av ordrene går helt fint igjennom.

Det driver meg til vanvidd da jeg finner noen fellesnevner for hendelsene hvor folk ikke får opp ordren i zen-cart.
12/02/2012 11:25 #5309

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

Besvart av Rune Rasmussen i emne Sv: Feil med DIBS av og til

Ditt innlegg er splittet ut fra www.zen-cart.no/forum/10-betalingslosnin...-skjedd-noe-med-dibs

Det er absolutt ikke samme sak/problem!

Vennligst gi oss informasjon om hvilken versjon av Zen Cart du har, samt informasjon om netthotell/server (hosting).

Du kan med fordel også gå gjennom feillogger på serveren, samt samarbeide litt med DIBS support på å finne ut av dette (de sjekker egne logger).

De fleste slike problemer er dog relatert til billig og dårlig netthotell, eller server man selv har satt opp dårlig.
12/02/2012 17:16 #5310

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

Besvart av Einar Solheim i emne Sv: Feil med DIBS av og til

Jeg har det samme problemet og har en forklaring. Om det gjelder i ditt tilfelle vet jeg jo ikke.
Problemet er at når en bruker har gått igjennom betalingsprosessen så kommer opp et vindu/sikkerhetsvarsel:
"Selv om denne siden er kryptert, vil informasjonen du skriver bli sendt over en ukryptert tilkobling, og kan enkelt bli lest av en tredjpart. Er du sikker på at du vil fortsette med å sende denne informasjonen?".

Dette kan jo virke fryktelig skremmende da brukere nettopp har registrert kortopplysninger. Velger folk derfor Avbryt i steden for Fortsett vil betalingen bli registrert i DIBS, men ordren vil ikke bekreftes i ZC-butikken.

Dette er jo en ganske irriterende "feil", spesielt da vi ikke har muligheten til å lage ordrer på kunder i ZC. Har sendt problemstillingen til DIBS, men usikker på hvor ansvar for dette ligger.
17/09/2012 12:00 #5462
Vedlegg:

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

Besvart av Rune Rasmussen i emne Sv: Feil med DIBS av og til

Dette er på ingen måte en feil Einar, det er slik Internett og nettleserne fungerer.

Løsningen for å slippe advarsel er utrolig enkel, legg til sikkerhetssertifikat for domenet (ordre-, kundesider m.m. settes opp til å kjøre over https) - og ansvaret for kundenes sikkerhet ligger hos nettbutikkeier.

Callback burde forøvig kjøre i bakgrunnen, uavhengig av om kunde klikker avbryt der - med mindre dette er deaktivert.
17/09/2012 14:41 #5463

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

Besvart av Einar Solheim i emne Sv: Feil med DIBS av og til

Selvfølgelig er dette en feil. Teknisk sett kanskje ikke en feil (da allt virker som forventet og på en logisk måte), men prosess-messig og for god kundopplevelse er dette åpenbart en feil. En så stor feil faktisk at jeg mener at DIBS bør stille krav om ssl på "mottaksside". Hadde jeg vært klar over denne "feilen" hadde jeg garanterte ikke gått live med løsningen før dette hadde vært ordnet.

Sjøl har jeg f.eks. ikke kompetanse på installasjon av sikkerhetssertifikat, men må nå finne ut hvordan jeg skal ordne denne feilen.
17/09/2012 14:53 #5464

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

Besvart av Rune Rasmussen i emne Sv: Feil med DIBS av og til

Det er på ingen måte en feil, og det er heller ingen grunn for at DIBS skal KREVE at butikken har sikkerhetssertifikat. De kan anbefale det ja, det kan jeg være enig i. Men derfra og til å kreve er det et stort skritt ...

Butikken kan jo også redusere denne "skremmende" meldingen på flere måter, ved å opplyse om dette på en godt synlig måte, før kunden går over til å betale. Butikken kan også endre dekorator (design/innhold) i betalingsvindu, og da også opplyse om slike praktiske ting der.

Uansett, betalingen skal som sagt registreres selv om kunden avbryter eller lukker vinduet. Dette styres av Callback-funksjonen som ligger i løsningen, med mindre den er deaktivert - eller ikke virker på grunn av problemer med server som butikk ligger på.

Når det gjelder sikkerhetsertifikat er det noe som leverandør av netthotell kjapt og enkelt ordner med for noen få hundrelaper, om man leier, og ikke drifter server selv. Drifter man server selv krever det en del av admin, for at ting skal fungere optimalt og sikkert. Man må sette seg inn i alt rundt serverdrift, og også holde seg løpende oppdatert på dette.

Uansett ingen stor sak å legge til sikkerhetssertifikat når man drifter selv, det står sikkert i dokumentasjonen til boksen/programvaren også. Egen IP har man jo allerede, vil jeg tro - og et billig signert RapidSSL-sertifikat koster vel knapt 280 kroner per år.
17/09/2012 21:27 #5465

Vennligst Logg inn eller Registrer konto for å bli med i samtalen.

arastta logo horizontal 326x58

opencart logo 298x58

vm logo 220x58

woocommerce logo 286x58

zen cart logo 217x58