Her kan du poste om du har laget dokumentasjon for dine brukere/kunder, eller bare har et godt tips som du ønsker å dele med alle andre.

Endringslogg - lag din egen!

Mer
07/02/2012 23:48 #5300 av Grethe C Nordheim
Jeg leser en del tekniske forum og det er noen spørsmål som alltid er gjengangere. De begynner gjerne med: ... jeg endret litt sånn og litt slik og nå virker ingenting, hjelp?

Problemstillingen er veldig ofte da at de endringene som blir beskrevet ikke nødvendigvis er de som har forårsaket feilen, den kan ligge evig langt bakover i tidligere endringer. Noe som kan være enkelt å rette, hvis man får tak på en av de som virkelig kan systemet. Eller, hvis man sjøl har vært flink til å notere underveis.

Så mitt tips er: Lag deg en egen endringslogg. I den skriver du ned hver minste lille ting du gjør av forandringer som ikke står i bruksanvisningen. Gjerne noter forskjellige andre ting som kan være av interesse også. Er du nøye med denne har du kanskje det du trenger for å hjelpe deg sjøl ved å gå bakover i loggen.

Trenger du likevel hjelp av andre så kan mye tid spares for den som skal hjelpe om h*n får tilgang til loggen.

En annen ting er at om du må sette opp systemet ditt en gang til, ja da har du loggen og vet hva du gjorde sist ;)
Emnet er låst.
Mer
08/02/2012 10:40 #5303 av Rune Rasmussen
Veldig bra tips Grethe, som jeg skulle ønske mange flere fulgte/tenkte på.

Ikke bare nyttig på forum, men også den dagen man eventuelt må ha ekstern hjelp fra konsulent. Da kan det være mye penger å spare om man har kontroll på egne endringer, både i konfigurasjon og filer.
Følgende bruker(e) sa Takk: Grethe C Nordheim
Emnet er låst.
Mer
08/02/2012 22:59 #5305 av Kjetil Skjellerud
Veldig enig i deres vurderinger. har hver gang angret på at jeg ikke dokumenterer hva jeg har gjort av justeringer, når vi skal oppgradere eller av andre grunner må rydde litt.

Så jeg skal følge rådet bedre, når jeg nå skal prøve å gå over til 1.5.
Anbefaler alle andre til det også.
Lykke til med gule lapper eller hva man måtte finne som beste løsning.:whistle:
Emnet er låst.
Mer
08/02/2012 23:07 #5306 av Grethe C Nordheim
Ved overgangen til 1.5 ser jeg absolutt nytteverdien i det ja ;) Lykke til.
(ps. ikke bruk gule lapper da, det blir vel bare kaos) :laugh:
Emnet er låst.

Joomla horizontal logo light background en


WordPress logotype standard

WooCommerce Logo

Zen Cart Logo

OpenCart Logo

VirtueMart Logo