Spørsmål angående Zen Cart som ikke passer inn i andre kategorier.

Oppdatering av priser

  • Stian Nilsen
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
28/09/2006 18:43 #587 av Stian Nilsen
Oppdatering av priser opprettet av Stian Nilsen
Jeg har en nettbutikk med 1300 - 1800 varer. I vår bransje varierer prisen ganske mye, og jeg bruker mye tid på å oppdatere prisene. Er det noen som vet om en løsning der prisene kan oppdateres automatisk ettersom leverandør endrer prisene?
Leverandør har nettside med priser.

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

  • Eirik Bruvik
  • Besøkende
  • Besøkende
07/10/2006 09:10 #598 av Eirik Bruvik
Besvart av Eirik Bruvik i emne Sv:Oppdatering av priser
Spørsmålet tar opp en viktig sak for nettbutikkdrivere. Nemlig integrering. Og det går på integrering mellom regnskapsprogram, EDI-program og nettbutikk. Uten integrering vil man måtte opprette varelager og kontaktlister opptil flere ganger og det er fort gjort å få avvik i lagerstatus.

Et regnskapsprogram a la Mamut Office vil, så vidt jeg har forstått, kunne importere lister fra leverandør. Men hvordan få videre integrering mot ZC? Jeg ser at et selskap har løsning for kobling Mamut Enterprise og osC, eller annen ecommerce, www.datalinkuk.com men det er ganske dyrt ser det ut til.

Mamuts nettbutikk er jo ikke særlig festlig (=håpløs). Men de opplyser at ekstern samarbeidspartner har laget løsninger for intgrering Mamut og annen butikkløsning. De skulle oversende forespørsel fra meg for å se hva som kunne komme ut av det. Mamut har også integrering mot EDI-soft, så da kan man se et bildet av integrering av regnskap, EDI og nettbutikk - og i en sånn løsning kan man tenke seg at stian69 får lastet inn prisendringer med enkle grep.

Ellers er det gjort eksterne integreringer av Visma ser jeg. Men alt i alt kan dette bety store utgifter.

Det hadde vært fint om de som har erfaring og tanker om dette legger fram det her.<br><br>Melding redigert av: baccalao, den: 07.10.2006 09:11

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
11/12/2006 12:41 #715 av Christian Michelsen
Angående det å importere ifra leverandørens nettside så er det noe du må skrive selv eller få skrevet for deg. Det blir garantert så spesielt for den ene leverandøren at det må spesialtilpasses for ZC i større eller mindre grad.

Halvautomatikk er noe som sikkert kan være litt enklere, avhengig av om du bruker leverandørens varenummer og hvordan leverandøren gir deg sine prislister. Er vel noen produkt-import-ting til ZC som kan ta CSV-filer som du kan frisere i Excel til å passe inn.

Skal du gå via f.eks. Mamut, som jeg nå holder på med, så tror jeg faktisk jeg kan komme med et lite lys i enden av tunellen. Jeg holder på i disse dager med å skrive litt \&quot;lim\&quot; mellom Zen-Cart, Mamut og WinEDI.

Det å lage et lite program som trekker prisene ut av Mamut og inn i Zen-Cart er en triviell affære.

Det å importerer nye og/eller oppdaterte produktlister inn i Mamut ser ikke så veldig mye vanskeligere ut det heller, litt avhengig av hva du har registrert i databasen, bruker du leverandørens produktnummer etc.
(Dette holder ikke jeg på med, da vi oppdaterer Mamut og således oppdaterer Zen-Cart).

Jeg benytter meg av Mamut E4 og har således med \&quot;Mamut ImportExport.exe\&quot; som, om enn horribelt dårlig for et sånt verktøy å være, fungerer for å importere/oppdatere varer, ordrer, kunder og \&quot;bilag\&quot;. (Følger sikkert med alle mamut-versjoner, burde det ihvertfall).

Man trenger mao ikke dette forferdelig dyre API-sølet som Mamut skal ha ørtentusen kroner for + \&quot;support-avtale\&quot; på for å ha enkel integrering mellom ZC og Mamut, om man bare er villig til å programmere/scripte bittelitt.


Det jeg holder på med nå er det å sørge for at ordre jeg får inn i zen-cart automatisk kommer inn i Mamut. Når jeg da har skrevet ut adresseetiketten ifra WinEDI (som henter informasjon ifra Mamut igjen) og kjørt ut dagens pakker som skal ut med Posten, så leser jeg ut alle ordre-nummerene og sporingsnummerene.
Så tar jeg ordrenummerene og eksporterer de ifra Mamut, henter ut ordrenummeret ifra ZC og endrer statusen på pakken til sendt.
Så er tanken å få sendt med sporingsnummeret i en mail til kunden når alt dette er gjort.

Er det forøvrig flere enn meg som benytter seg av kombinasjonen Zen-Cart, Mamut og WinEDI? For hvis det er det så kan jeg sikkert, om jeg får alt dette til, legge løsningen ut et sted når jeg blir ferdig.

Jeg går for tiden på BI, så må vel bruke litt tid på studier også ;)


--
Mvh
Christian Michelsen

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
11/12/2006 12:52 #716 av Rune Rasmussen
Hei Christian,

Det er i alle fall mange osCommerce brukere som gjerne skulle hatt denne løsningen..

Så om noe slikt kommer ut vil nok Zen Cart's popularitet vokse en del i Norge ettersom det er mulig å konvertere osC til Zen, med litt pirk.. :)

@stian
De fleste leverandører har nok en CSV eller XML fil som man kan hente alle data fra, og ved å lage f.eks en cron-jobb som sjekker denne og oppdaterer databasen din med jevne mellomrom kan du auomatisere dette. Men fy for en jobb, spesielt om det er forskjellig avanse på varegrupper osv. :)<br><br>Melding redigert av: Rune, den: 11.12.2006 12:56

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
11/12/2006 16:36 #717 av Rune Christensen
Hei

Jeg har prøvd å gjøre fremsritt i den rettningen flere ganger. Men bare det å komme i kontakt med Mamut er jo en stor jobb i seg selv. Og det å få de til og gi ut informasjon er så og si umulig.

Men jeg vet sikkert om en 3-4 kunder som vil ha en slik løsning. Dette gjelder vell egentlig de fleste som har en Mambutwebshop i dag og omsetter litt.

Så JA dette er jo kjempe intresangt.

Utifra fra hva jeg har funnet ut av er det et problem med at Mambut finnes i mange forskjellige versjoner som igjen kan konfigureres på mange forsjellige måter. Resultatet er at det er vansklig og komme opp med en type standar.

Men noen standarisering må det jo hvere :)<br><br>Melding redigert av: koolaid, den: 11.12.2006 17:27

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

  • Eirik Bruvik
  • Besøkende
  • Besøkende
11/12/2006 17:03 #718 av Eirik Bruvik
Besvart av Eirik Bruvik i emne Sv:Oppdatering av priser
eXcommerce XLink for ZenCart:
www.excommerce.net/index.htm

Men ligger på samme prisnivå som selve Mamutprogrammet:(

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Joomla horizontal logo light background en


WordPress logotype standard

WooCommerce Logo

Zen Cart Logo

OpenCart Logo

VirtueMart Logo