Server patch ETTER installasjon

Mer
25/05/2010 09:01 #4247 av Eugene McGlynn
Har lastet opp 1.39c, etter installasjon fant jeg rød beskjed at server må patches.
Greit nok etter en tur rundt zen forum fant jeg mange som sa det samme, last opp zc_install på nytt og patch.
Har noen problemer og sporsmålene...
Problemer første...

Siden finnes ikke
Må jeg endre chmod på alle filer som det er ny installasjon?

Når jeg prøvde i andre mapper det fant siden men etter å legg inn admin passord og bruker navn jeg fikk erroer at det må oppgis...

kan noe hjelpe uten å kaller meg dumb hele tiden? Der ser ut som de fleste svar på noen forums er bare eksperter som ikke har tid å hjelp men har tid å deler ut abuse...

Hvis jeg laster opp hele install mappen, ikke bare zc_install, til en ny mappen kommer jeg til å slett det jeg har på database hvis jeg bare kjører patch?

Det tror jeg ikke, men finner ikke noe i docs.

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
25/05/2010 12:59 #4248 av Hallstein Mårstøl
Vi har alle vært nybegynnere engang, og jeg kaller ikke folk jeg ikke kjenner for dumme ;)
Problemet med slike innlegg er at folk er late og ikke gidder å lese dokumentasjonen selv, og derfor ønsker å ha alt inn med teskje.
Dette blir derfor feiltolket av dem som står fast, men tro meg, dette er som med hjemmelekse på skolen: Du får ikke lekse for å bli fremstilt som dum, men for å lære å finne ut av ting på egenhånd ved å lese det du får utlevert av faget (=dokumentasjon).

Når det gjelder dine problemer med installasjon, så gjør du det samme som jeg gjorde første gang:
Du har ikke lest dokumentasjonen skikkelig, men prøver å gå videre til tross for feilmeldinger og advarsler.

eugene1888 skrev:

Siden finnes ikke
Må jeg endre chmod på alle filer som det er ny installasjon?

På alle filer/mapper som er beskrevet i dokumentasjonen.

Når jeg prøvde i andre mapper det fant siden men etter å legg inn admin passord og bruker navn jeg fikk erroer at det må oppgis...

Ja, du må lage DITT admin bruker/passord for å komme inn i admin i ettertid.

Hvis jeg laster opp hele install mappen, ikke bare zc_install, til en ny mappen kommer jeg til å slett det jeg har på database hvis jeg bare kjører patch?

Ja, om du bruker samme database, så sletter du den.

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
26/05/2010 06:43 #4250 av Eugene McGlynn
:) Nei jeg så ikke noe update button at the bottom of the screen...
hvis forumet er ikke til å hjelpe folk hva er det til? For admin å selge hjelp og ny installasjon til kr 11000 / time?
Eksperter sikkert bruk ikke mer enn halv time å legg opp en cart og alle svarene jeg har sett på installasjons problemer er det samme...

"du lest ikke... for kommersielle hjelp...

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
26/05/2010 08:43 #4251 av Rune Rasmussen
Din holdning vil jo også påvirke svarene du får Eugene, og ikke minst - hvordan du selv velger å lese dem.

Forumene er et tilbud, ikke en rettighet.

Ring en venn med verdens største tålmodighet er mitt råd til deg, du vil behøve mye mer hjelp enn å bare installere. Det du trenger her er vist en komplett norsk guide, som det tar timer å skrive. Og beklager, det har jeg ikke tid til med det første - skal jo leve jeg også vet du. ;) Og av det jeg kjenner av andre hjelpsomme brukere kommer neppe de til å skrive den, ref. din PM med en navngitt bruker/snylter.

Men du kan få en kort "stikkordliste" på hva du kan gjøre nå:
- Installer siste versjon
- Slett databasen
- Gjenopprett din sikkerhetskopi av gammel database
- Kjør installasjon på nytt, for å oppdatere databasen til siste versjon.
- Les og følg instruksjonene/tekstene underveis nøye
- Sjekk at alt virker og ta ny sikkerhetskopi av både filer og database
- Installer og gjør eventuelle tilpasninger som du hadde i gammel versjon

PS! Hadde du gitt like mye, og nøyaktig informasjon i dine innlegg i forumet, som du har gitt på PM hadde det vært lettere for folk å hjelpe deg - og ikke minst forstå din situasjon. Dårlige innlegg/spørsmål = dårlige svar. ;)

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
27/05/2010 22:51 #4259 av Grethe C Nordheim
Først må jeg bare få si at forumet her til Zen-cart er mye bedre enn mange andre forumer for andre open-source systemer. At enkelte kan bli grinete når det er helt klart at den som spør regner med å få hjelp fra a til å er neppe noe rart.

Zen-cart er gratis, faktisk så betaler vi ingenting for å kunne bruke dette. De som har utviklet det har heller ikke blitt millionærer på det. At det faktisk kreves at en liten smule dokumentasjon leses først er da bare normalt. Til dere som ikke vil det så er det mange andre systemer dere kan bruke, og betale for å få hjelp til.

Rune: Om det finnes brukbar dokumentasjon på engelsk som kan avhjelpe litt her så send meg linkene til det. Jeg kan i alle fall ta en kikk på det og se hva jeg kan få tid til å oversette :)

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
28/05/2010 12:41 #4264 av Rune Rasmussen
Havheksa skrev:

Rune: Om det finnes brukbar dokumentasjon på engelsk som kan avhjelpe litt her så send meg linkene til det. Jeg kan i alle fall ta en kikk på det og se hva jeg kan få tid til å oversette :)


Akkurat i dette tilfellet blir det ikke så mye som kan dekke alt alene , ettersom brukeren visstnok har blitt hacket på en eldre versjon, og har satt opp en ny installasjon - og da rotet litt eller beskrevet sitt problem dårlig.

Men i utgangspunktet, om oppdateringsguiden hadde blitt fulgt steg for steg burde det ikke vært så mye problem og rot som det nå virker å være: www.zen-cart.no/forum/3-installasjon-opp...mel-database-pa-139c

Guiden som burde vært fulgt er den som følger med i docs-mappa: www.zen-cart.no/docs/2.readme_how_to_upgrade.html

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Joomla horizontal logo light background en


WordPress logotype standard

WooCommerce Logo

Zen Cart Logo

OpenCart Logo

VirtueMart Logo