Spørsmål rundt moms (mva), soner - og oppsett av dette.

Soner og moms

  • Thomas Reite
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
30/10/2009 20:44 #3701 av Thomas Reite
Soner og moms opprettet av Thomas Reite
Hei!
Eg har prøvd å følge oppskriften under "Soner og moms". Begynte med å slette alle landa utanom dei nordiske (stor jobb). Deretter går eg inn under "Soner" og forventar å få opp dei norske fylkene. Det får eg ikkje. Så går inn på "Sonedefinisjoner" og foventar å kunne velge "Norge/innenlands/alle soner" - men det står ingenting der. Under "Avgiftsklasser" står det kun "Taxable goods" og ingenting om "Høy avgiftsklasse" etc. Det samme med avgiftsrater.

Spørsmålet mitt er: skal alt dette som blir referert til under "Soner og moms" leggast inn manuelt? Eller er det min Zen Cart-installasjon som er mangelfull?

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

  • Eirik Bruvik
  • Besøkende
  • Besøkende
30/10/2009 22:45 #3702 av Eirik Bruvik
Besvart av Eirik Bruvik i emne Sv:Soner og moms
Du har nok gjort en del ting som du kunne spart deg for. Men først vil jeg egentlig spørre hva du vil fram til. For eksempel så er fylker helt irrelevant, i hvert fall for posten. Enten så er det lik frakt for hele landet - eller så er det sonetakst. Posten opererer med 5 soner for servicepakker, men dette følger ikke fylker, men postnummer.

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

  • Thomas Reite
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
08/11/2009 13:15 #3724 av Thomas Reite
Besvart av Thomas Reite i emne Sv:Soner og moms
Det eg vil fram til, er å få satt opp moms. Har prøvd å sette det opp slik det er beskrive, men korleis får lagt på momsen på produkta?

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

  • Eirik Bruvik
  • Besøkende
  • Besøkende
08/11/2009 16:56 #3725 av Eirik Bruvik
Besvart av Eirik Bruvik i emne Sv:Soner og moms
Du må selv gjøre sonedefinisjoner. Disse gjør du for å kunne gjøre forskjeller både i forhold til avgifter og frakt.

Du skal bare svare avgift for salg til Norge. Du må altså definere en sone som du kaller Norge - og så innlemmer du Norge i den sonen.

Så må du definere avgiftsklasser. Det er tre mva-satser i Norge, men sannsynligvis skal du vel bare ha høy sats. Så du oppretter en avgiftsklasse som du kan kalle mva.

Så går du til avgiftsrater. Her velger du avgiftsklassen du vil gjøre innstillinger for - her blir det mva. Du angir for hvilken sone den skal gjelde (Norge) og du angir hvor stor den skal være (25%).

Når du nå legger inn produkter kan du velge om det skal ha avgift eller ikke. Velger du mva får produktet 25% avgift til norsk kunde, men ingen avgift til ikke-norsk kunde.

Hvis du skal selge til flere land trenger du kanskje å differensiere frakten for forskjellige områder. La oss si du vil selge til Norden. Da definerer du Norden som en sone og innlemmer de nordiske landene i den sonen (med unntak av Norge, for det har du som en egen sone). Nå har du grunnlag for å selge til Norge med mva og med fraktpris A og du kan selge til resten av Norden avgiftsfritt og med fraktpris B. Skal du selge til Svalbard vil du kanskje gjøre det til en egen sone for å ha en egen fraktpris dit.

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

  • Thomas Reite
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
09/11/2009 11:16 #3726 av Thomas Reite
Besvart av Thomas Reite i emne Sv:Soner og moms
OK, takk for svar!
Kan du hjelpe meg med ein ting til..?

Eg nådde nettopp 50.000 i salg, og har søkt om samordna registermelding. Men kva gjer eg i forhold til kundene? Eg har ikkje lov til å fakturere med moms før registreringa er på plass (og det kan ta tre veker). Så må eg etterfakturere kunden 25%.

Skatteetaten ga meg to motstridande meldingar: den første sa at prisane måtte stå uendra, men den andre sa at eg kunne føre opp prisane inkl. moms, men måtte fakturere eksl.moms.

Eg opererer med forhåndsbetaling, korleis kan eg etterfakturere..? Kva slags beskjed gir eg til kunden?

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
09/11/2009 13:26 #3730 av Rune Rasmussen
Besvart av Rune Rasmussen i emne Sv:Soner og moms
Vennligst hold deg til trådens emne, og ikke bland sammen flere saker uten relevans.

Dette er forøvrig noe du bør ta med din bokfører/rådgiver, eller be skatteetaten klargjøre skriftlig om de gir deg motstridende opplysninger.

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Joomla horizontal logo light background en


WordPress logotype standard

WooCommerce Logo

Zen Cart Logo

OpenCart Logo

VirtueMart Logo