Spørsmål angående Zen Cart som ikke passer inn i andre kategorier.

Hva trenger jeg i tillegg til Zen Cart

  • Barbara Reite
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
09/11/2009 17:19 #3732 av Barbara Reite
Hva trenger jeg i tillegg til Zen Cart opprettet av Barbara Reite
Heisann!
Jeg er ny i "gamet" og vurderer Zen Cart, som ser ut som et godt alternativ til min nettbutikk. Men det jeg lurer på er:

Hva trenger jeg evt. i tillegg til Zen Cart? Vil ZC dekke alt jeg trenger av programvare til nettbutikken, eller må jeg ha andre programmer i tillegg, til regnskap, fakturering etc.

Hadde satt pris på noen råd i startfasen B)

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
09/11/2009 21:33 #3733 av Rune Rasmussen
Dette er det neppe noen som kan svare noen konkret og utfyllende på, uten at du også går i detaljer om ditt behov, dine forventninger til omsetning m.m.

Det som er sikkert er at ZC har ikke løpende nummerserie på faktura, og faktura er uansett så dårlig at den knapt kan kalles annet enn en proforma faktura.

Utover det finnes det noen tråder angående faktura og regnskap fra før, gjør gjerne noen søk, oppsøk en bokfører eller annen rådgiver/konsulent m.m.

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
10/11/2009 19:39 #3735 av Lars Olav Tveito
Løpende nummerserie har den jo. Den har løpende ordrenummer, og det er ikke noe i veien for å bruke dette til fakturanummer også, for alle ordre som kommer i zen-cart. Jeg har modifisert litt på fakturaen, tror jeg brukte en fakturamodul, slik at den oppfyller kravene til et salgsdokument, bl. a. ved at full adresse på avsender, dato og stigende nummerrekkefølge er med. Nummerrekkefølgen er stigende og god nok siden det er databasen som lager den, kan selvfølgelig gå inn og endre i databasen, men det kan man på alle systemer.

Fikk heller ingen kommentar fra ligningskontoret når jeg brukte de som dokumentasjon på tilbakegående mva-oppgjør.

www.zendi.no - smykkeskrin, klokkeskrin, toalettmapper

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
10/11/2009 19:49 #3736 av Rune Rasmussen
Vil tro du har vært heldig, for nummerserien på "faktura" i Zen Cart er på ingen måte løpende. Det er lett å lage hull ved uhell, manipulere og trikse. Det er ikke like lett på andre godkjente systemer, eller forhåndsnummererte salgsdokumenter.

Zen Carts std proformafaktura vil aldri bli et godkjent system, slik det er i dag. Heldig kan man dog være. :)

Hvordan behandler du forresten returer og kredittnota?

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

  • Thomas Reite
  • Besøkende
  • Besøkende
10/11/2009 21:24 #3737 av Thomas Reite
Besvart av Thomas Reite i emne Sv:Hva trenger jeg i tillegg til Zen Cart
Tror kanskje et system som e-conomic.no kan fungere for meg, det skal visst være godkjent for norske forhold. Hvis noen andre har erfaringer med dette, så er jeg lutter øre!

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
11/11/2009 23:06 #3740 av Lars Olav Tveito
Returer og kreditnotaer kjøres via eget økonomisystem på siden. Enig i at det kan være lett å få hull og endre på nummerserien, men ifølge forskriften: www.lovdata.no/for/sf/fd/xd-20041201-1558.html#5-1-3
så oppfyller den kravene. Den er maskinelt tildelt og er i en kontrollerbar sekvens. Selvfølgelig avhengig av at man printer alle fakturaene, samt holder fingrene fra databasen. Har hatt noen annulerte salg, og disse bare printer jeg men med null i beløp og skriver hvorfor.

Jeg mener det holder. Kan for ordens skyld nevne at jeg er statsautorisert revisor og jobber med regnskap til daglig, og derfor har forholdsvis god orden på bilagene og regnskapet til butikken, slik at det er lettere å dokumentere hvis det skulle oppstå avvik. Salgene inntektsføres jo heller ikke før varene sendes, og alle varene er betalt med kort eller på forskudd.

Det er forøvrig også meget lett å lage hull i nummerserier i godkjente systemer også, bruker Visma Avendo på siden, og der kan man øke nummerseriene uten problemer. Kan dog ikke lage to fakturaer med samme nummer uten videre, men ikke verre enn å komme inn i databasen der heller.

www.zendi.no - smykkeskrin, klokkeskrin, toalettmapper

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Joomla horizontal logo light background en


WordPress logotype standard

WooCommerce Logo

Zen Cart Logo

OpenCart Logo

VirtueMart Logo