Spørsmål angående Zen Cart som ikke passer inn i andre kategorier.

Backup av database.

  • Tor Andre Vikki
  • Besøkende
  • Besøkende
21/03/2006 11:58 #97 av Tor Andre Vikki
Besvart av Tor Andre Vikki i emne Sv:Backup av database.
Her har vi den klassiske vesjonen av tregheter hos zen...com. Grunnen til dette er fordi etterhvert som nye oppdateringer har kommet må enkelte ting også oppgraderes. Dette er de ekstremt trege på. Synes det også er helt tragisk at en så viktig funksjon som backup ikke ligger i butikken fra start. Men dette er vel også det eneste negative jeg kan si om zen... Har også merket meg at new realese ikke funker så bra sammen med norske språkpakker. viser ikke æøå så jeg anbefaler å legge inn 06 release for så og oppdatere.

Jeg har heller ikke backup knappen på min nye installasjon slik som du nevner, men det kommer sikkert i løpet av en menneskealder:)

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
21/03/2006 15:20 #98 av Jorgen Kaastad
Ja, jeg er helt enig. Jeg ønsker bare å ta en backup av databasen, i tilfelle jeg skulle komme i skade for å ødelegge noe.
Jeg prøver meg nå på Phpmyadmin. Dette har gått bra inntil jeg skulle logge inn.
Ser ikke ut til at mitt forslag til \"MySQL hostname or
IP address\" blir godtatt, uansett hvilken vri jeg prøver.
I dokumentasjonen står det \"http://www.your_web.net/path_to_your_phpMyAdmin_directory/\", hva menes med \"phpMyAdmin_directory\"?

Er det noen som kan gi meg et eksempel på hvordan server delen i config.inc.php skal se ut ?

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

  • dwno
  • Besøkende
  • Besøkende
22/03/2006 02:51 #101 av dwno
Besvart av dwno i emne Sv:Backup av database.
Har dere lest readme-filen som følger med backup-verktøyet? Kjører dere kanskje i safe-mode? Dette kan være en grunn til at backup-knappen ikke vises, en annen grunn kan være mangel på tilgang. Hvis alt er som det skal, så skal backup-knappen vises.

Den norske språkpakken virker helt fint med 1.2.7, og det er ingen som helst grunn til å først installere 1.2.6 og så oppdatere. Det var ingen endringer i språkfilene mellom 1.2.6 og 1.2.7, så språkpakken virker like godt på begge. Dersom du har spesifikke problemer med et eller annet så si fra.

Grunnen til at du ikke får vist æøå er sannsynligvis pga. at serveren din sender utf8-charset eller noe, og filene er ikke skrevet i utf8. Hvis du gir meg en lenke til siden din så kan jeg bekrefte eller avkrefte dette.

Det er for øvrig enkelt å fikse dette, og dette kan til og med gjøres fra php, så jeg har nå lagt til en linje i norwegian.php som skal fikse dette.
Du kan enten laste ned språkpakken på nytt, eller gjøre endringen selv:
includes/languages/norwegian.php
legg til følgende på slutten av filen, på en ny linje før \"?>\":
[code:1]
header('Content-Type: text/html; charset=' . CHARSET);
[/code:1]



Tavikki,
har du eksempler på ting som utviklerne av Zen Cart har vært \"ekstremt trege på\"? Dette er et gratis åpen kilde-program, og folk bruker fritiden sin til å utvikle programmet samtidig som man må bruke utallige timer på å hjelpe folk som ofte ikke aner hva de driver med. ;) Om ting tar tid så er det som oftest gode grunner til det.

Du skal heller ikke se bort i fra at backup-programmet blir en del av Zen Cart etter hvert, jeg tror dette er svært sannsynlig, men det er bare spekulasjoner fra min side.

Fikk du meldingen jeg sendte deg forleden ang. cresco?

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

  • Tor Andre Vikki
  • Besøkende
  • Besøkende
22/03/2006 07:33 #102 av Tor Andre Vikki
Besvart av Tor Andre Vikki i emne Sv:Backup av database.
Jeg leste den nå å har svart, angående backupen og språkfilene skal jeg prøve ut dette senere ikveld. Det er kanskje litt frekt av meg å klage på tregheter i zen systemet siden dette er \"gratis\", men jeg har brukt oscommerce i tre år å der rant det over av ildsjeler. Det jeg etterlyser er flere hjelpende hender i systemet samt et bedre forum. Av alle de postene jeg har forsøkt å få hjelp til har jeg fått svar på en post. Denne posten trengte jeg heller ikke siden dette var et generelt spm.

Men jeg vil imidlertid ta med at utviklerene IKKE jobber gratis, disse er sponset av større firmaer som igjen legger igjen mye penger for av de i utviklerteamet skal få jobbet videre med dette. Såkalt gratis script er faktisk en godt betalt jobb etterhvert som produktet deres blir hyppig brukt. Det vil også dere her i .no finne ut etterhvert. Men uansett takker jeg for hjelpen med backupen og språkfilene

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
22/03/2006 08:35 #104 av Jorgen Kaastad
Hvordan vet jeg om jeg kjører i safe -mode? (sikkert et dumt spørsmål, men jeg har ikke peiling)
Jeg har lest readme-filen flere ganger, og jeg henger med til \"CHMOD 777 on the /admin/backups folder\".

Når jeg kommer til ADDENDUM: detter jeg av lasset.

Hva er \"mysql binary tools \"mysql\" and \"mysqldump\"\"
og
\"exact path to these utilities for your server, by defining the LOCAL_EXE_MYSQL
and LOCAL_EXE_MYSQLDUMP settings\".

I filen \"backup_mysql.php\" skal det refereres til: mysql.exe og mysqldump.exe. jeg finner ikke ut at jeg har noen av desse filene, er det noe jeg har hoppet over?

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

  • Tor Andre Vikki
  • Besøkende
  • Besøkende
22/03/2006 23:28 #111 av Tor Andre Vikki
Besvart av Tor Andre Vikki i emne Sv:Backup av database.
dwno skrev:

Har dere lest readme-filen som følger med backup-verktøyet? Kjører dere kanskje i safe-mode? Dette kan være en grunn til at backup-knappen ikke vises, en annen grunn kan være mangel på tilgang. Hvis alt er som det skal, så skal backup-knappen vises.

Den norske språkpakken virker helt fint med 1.2.7, og det er ingen som helst grunn til å først installere 1.2.6 og så oppdatere. Det var ingen endringer i språkfilene mellom 1.2.6 og 1.2.7, så språkpakken virker like godt på begge. Dersom du har spesifikke problemer med et eller annet så si fra.

Grunnen til at du ikke får vist æøå er sannsynligvis pga. at serveren din sender utf8-charset eller noe, og filene er ikke skrevet i utf8. Hvis du gir meg en lenke til siden din så kan jeg bekrefte eller avkrefte dette.

Det er for øvrig enkelt å fikse dette, og dette kan til og med gjøres fra php, så jeg har nå lagt til en linje i norwegian.php som skal fikse dette.
Du kan enten laste ned språkpakken på nytt, eller gjøre endringen selv:
includes/languages/norwegian.php
legg til følgende på slutten av filen, på en ny linje før \"?>\":
[code:1]
header('Content-Type: text/html; charset=' . CHARSET);
[/code:1]



Tavikki,
har du eksempler på ting som utviklerne av Zen Cart har vært \"ekstremt trege på\"? Dette er et gratis åpen kilde-program, og folk bruker fritiden sin til å utvikle programmet samtidig som man må bruke utallige timer på å hjelpe folk som ofte ikke aner hva de driver med. ;) Om ting tar tid så er det som oftest gode grunner til det.

Du skal heller ikke se bort i fra at backup-programmet blir en del av Zen Cart etter hvert, jeg tror dette er svært sannsynlig, men det er bare spekulasjoner fra min side.

Fikk du meldingen jeg sendte deg forleden ang. cresco?


Nu skal vi se, språkpakke løsningen funket ikke. alle mine andre installasjoner har aldri hatt dette problemet eller har det pr idag. flere installasjoner ligger på samme server. Jeg installerte ny pakke som lå her under nedlastninger, både new release og norsk språkpakke. Ved installasjon funket dette meget bra. språkproblemet er løst. Men så skulle jeg legge til backup modulen. den fungerte ikke slik den skulle. knappen var borte. Jeg oversatte ogå engelsk fila å la til en norwegian mappe som jeg pleier for oversetting. Vips... her kom æøå problemet frem på index siden

norwegian fila er fjernet problemet løst, men backupen funker ikke som den skal.

www.pocketbikeracing.no/webshop

brukernavn nettbutikk
passord 123456

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Joomla horizontal logo light background en


WordPress logotype standard

WooCommerce Logo

Zen Cart Logo

OpenCart Logo

VirtueMart Logo