Hvem var først - osCommerce eller Zen Cart?

  • janonyb
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
20/02/2008 01:52 #1771 av janonyb
Hei!

Hvem var først av dere - Zen Cart eller osCommerce, og hvem bygger på hvem?

Jeg er helt ny her. Dette er mitt første innlegg i deres forum, og jeg håper ikke jeg tråkker på noens tær eller berører et ømt tema ved å stille spørsmålet slik jeg har gjort. Jeg er kun ute etter ærlige svar og oppriktig informasjon, og har selv ærlig og oppriktig intensjon med spørsmålet.

Jeg har goglet, og søkt i dette forumet uten å finne noen egentlig svar på overnevnte problemstilling, så om dette spørsmålet er tatt opp tidliger, ber jeg om henvisning dit hen.

Det jeg lurer på er altså hvem som egentlig er grunnlegger av koden i dette commerce-scriptet?

Jeg har lastet ned og testet ut "osCommerce" og det virker foreløpig nokså lovende så langt jeg har sett, men det har jo selvfølgelig sine mangler. Jeg hadde dere (Zen) i "linklisten" min (etter utallige søk etter denne typen produkt) og vil derfor også teste deres produktløsning før jeg bestemmer meg for hvilket jeg vil satse på.

Det er jo ikke til å stikke under en stol at den ene her har kopiert produktet fra den andre. Dette kan jo ganske tydelig sees på produktenes konstruksjon og design, og ved å sammenligne nettsider bygget på produkter fra begge sider. Kanskje er dette en "copycat", eller kanskje bare en videreføring eller forbedring av et allerede eksisterende produkt?

Vel, ikke vet jeg, men det er dette jeg ønsker å finne ut. Jeg skal nå sette "Zen Cart" opp i testserveren og vurdere produktet seriøst.

Jeg må uansett si at jeg virkelig ser opp til dere som legger inn såpass mye tid, kunnskap, tålmodighet og frivillig arbeid i et sådant open source-prosjekt/produkt som dette, med alle konsekvenser dette nødvendigvis kan medfører.

Jeg må innrømme at jeg nesten kjenner et ubehag komme over meg hver gang jeg leser innlegg fra "kravstore brukere" som forlanger "ditt og datt", og som til og med klager på produktet - som de faktisk ikke har betalt fem øre for å tilegne seg..., ja spørre seg den som kan...?

Vel, nok tanker, kritikk og "vanskeliggjøring" av et ellers så enkelt spørsmål. Håper på raskt svar.

Mvh
Jan Olav Nybraaten

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
20/02/2008 09:20 #1773 av Rune Rasmussen
Hei Jan Olav,

Den hele og fulle sannheten er nok bare kjent for de involverte parter, og det er sikkert noe som kommer til å fortsette.

Men Zen Cart er en viderføring av osCommerce, det er noen av de samme folkene som utvikler denne. Hvorfor de valgte å forlate osCommerce er bare rykter, men det underbygges forsåvidt av det vi har sett de siste årene.

Det sies at mannen som sitter på kopirettighetene for osCommerce er for kontrollerende og umulig å samarbeide med, og i tillegg styrer pengesekken alene. Dette underbygges langt på vei av at Harald over flere år etter «splitten» satt som eneste utvikler av osCommerce, og at det i samme periode ikke kom ut en eneste oppdatering eller forbedring av denne programvaren. Det kunne minne om en melking av sponsorinntekter som foregikk, men det blir litt spekulasjoner.

De har riktignok vært noen andre medlemmer fra tid til annen innom kjernelaget til osCommerce, men ingen av disse har blitt lenge eller tilsynelatende fått gjort noe. Noen er da også tydelig «sparket» etter at de har stilt spørsmål eller krav til det som foregikk.

osCommerce har også veldig sterk sensur av sine forum. Man sletter alle velskrevne innlegg som stiller spørsmål om, eller er kritiske til, prosjektet.

Zen Cart består av noen flere og stabile kjernemedlemmer, som har levert «regelmessige» oppdateringer og sikkerhetsfikser. Designmessig er ikke Zen Cart noen skjønnhet ennå, men det er også noe man langt på vei kan fikse selv - både på forside og i administrasjon.

En annen svakhet, som er felles for begge, er variantstøtten (attributter). Der mangler man støtte for egne produktnummer og lager, men også det er ting man langt på vei selv kan bøte på. Uansett er det en ting som neste utgivelse (versjon 1.4) skal løse, i tillegg til mye annet som skal forbedres kraftig. Det knytter seg derfor store forventninger til denne utgivelsen, som jeg håper vi ikke må vente alt for lenge på. ;)

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

  • janonyb
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
20/02/2008 11:02 #1775 av janonyb
Hei, og takk for raskt og godt svar. Jeg har nå installert Zen Cart på en testserver og dette ser veldig lovende ut. Jeg ser nå at denne "utgaven" er mer utviklet enn den andre nevnte. Nå skal jeg se om jeg finner noen norske språkfiler her inne (så jeg forhåpentligvis slipper å oversette alt selv). :)

Jan Olav

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

  • janonyb
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
20/02/2008 23:53 #1785 av janonyb
Takker og bukker! Jeg fant filene i linken under meldingen din rett etter jeg skrev forrige innlegg ( + noen flere nyttige saker). Kjempeflott innsats du bidrar med her inne. Jeg får se om jeg senere en gang kan bidra med "hardere valuta" enn kun bare en takk (så at det ikke akkurat var store summer som er donnert de siste årene for den kjempejobben du har gjort med oversettingen).

Jan Olav

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

  • Yngve Larsen
  • Besøkende
  • Besøkende
24/02/2008 18:12 #1797 av Yngve Larsen
Besvart av Yngve Larsen i emne Sv:Hvem var først - osCommerce eller Zen Cart?
Zen er mye utviklet i forhold til osCommerce, det er ingen tvil om det.

Personlig jobber meg mest med oscommerce, det største fordelen med oscommerce er vell kanskje at utvalget av moduler er en god del større ?

Fremtidens shoppingcart i open source tror jeg vil bli www.magentocommerce.com

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Joomla horizontal logo light background en


WordPress logotype standard

WooCommerce Logo

Zen Cart Logo

OpenCart Logo

VirtueMart Logo