For diskusjon av oversettelser, feilmeldinger og forbedringforslag.

Norsk språk til 1.5

Mer
28/01/2012 10:02 #5284 av Rune Rasmussen
Her var det noen underlige ideer ... Hvorfor man f.eks. skal begynne med en svensk når det finnes en engelsk, som er et mer riktig utgangspunkt, har jeg aldri forstått. Det man gjør da er å videreføre svenskenes feil, fremfor å bruke den riktige engelske som utgangspunkt.

Og uansett, norsk pakke for 1.3 behøver bare oppdatering. Så hvorfor finne opp hjulet på nytt!

Ellers virker det litt som få om noen har lest dokumentasjon som følger med i språpakken: oversettelser.syntaxerror.no/norsk-zen-cart.html

Når det er sagt, det meste er faktisk gjort på Google Code. Nye filer er lagt til og oversatt, utgåtte er fjernet. Det som gjenstår er å se gjennom at eventuelle nye strenger i gamle filer kommer med (sammenligne en og en, linje mot linje, mot engelske), samt lagre alle som UTF-8.
Følgende bruker(e) sa Takk: Grethe C Nordheim

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
29/01/2012 23:41 #5286 av Grethe C Nordheim
Se det ja, der kom det litt ekspertkunnskap inn her.
Det er ikke så lett for amatører vet du Rune ;)

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
21/02/2012 23:06 #5320 av Kjetil Skjellerud

Rune Rasmussen skrev: Her var det noen underlige ideer ... Hvorfor man f.eks. skal begynne med en svensk når det finnes en engelsk, som er et mer riktig utgangspunkt, har jeg aldri forstått. Det man gjør da er å videreføre svenskenes feil, fremfor å bruke den riktige engelske som utgangspunkt.

Og uansett, norsk pakke for 1.3 behøver bare oppdatering. Så hvorfor finne opp hjulet på nytt!

Ellers virker det litt som få om noen har lest dokumentasjon som følger med i språpakken: oversettelser.syntaxerror.no/norsk-zen-cart.html

Når det er sagt, det meste er faktisk gjort på Google Code. Nye filer er lagt til og oversatt, utgåtte er fjernet. Det som gjenstår er å se gjennom at eventuelle nye strenger i gamle filer kommer med (sammenligne en og en, linje mot linje, mot engelske), samt lagre alle som UTF-8.

Må innrømme at jeg ikke skjønner hvorfor du mener at få om noen har lest dokumentasjonen.

Jeg er derimot litt usikker på om det ikke er mulig å kjøre slike oppdateringer i ett større felleskap, slik at ikke alt blir overlatt til et fåtall/en person. Årsaken til dette er vel kanskje at man må ha dypere forståelse av hvordan ting henger sammen en og bare oversette språket, f.eks problemstillinger med tegnsett dato tusenskille tegn php justeringer osv. Jeg spør fordi jeg synes det er sårbart hvis man er "avhengig" av en person, og denne går lei, blir overkjørt av trikken, eller rett å slett finner på noe annet.

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
22/02/2012 08:15 #5322 av Rune Rasmussen
Ingen som hindrer deg i å sette deg inn i ting, og jobbe ut fra det.

Hvordan man oversetter osv. er dokumentert på nett, opp og ned og i mente. Det er ingen som er avhengig av noen andre enn en søkemotor!

Om man forventer at jeg eller andre skal bruke tid på å lære deg og andre opp, som med 99% sikkerhet aldri følger opp bruker lærdommen til annet enn eget beste, er vel det litt mye forlangt. Dette er basert på erfaring med åpen kode gjennom et tiår om du lurer på det. Jeg hadde kunnet oversatt mange ganger mer om jeg IKKE hadde trodd på at folk var ærlige og ville bidra, slik at jeg kastet bort tid på hjelpe dem i gang - for å si det slik.

Dere kan jo også alle når som helst betale en oversetter for å oversette til dere, koster vel bare noen kroner per ord - og det er flere titusen i språkfilene for ZC. ;)

Om noen går lei så er det gjerne fordi folk forventer for mye, krever, uten å gi noe som helst tilbake som takk.

Ellers ... Om alle bare bruker forumet når man selv behøver hjelp, og aldri svarer andre som behøver hjelp, dør det ganske sikkert av seg selv. Tenk litt på det ... :)

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
23/02/2012 19:33 #5329 av Kjetil Skjellerud
Dette tolker jeg som en missforståelse,

Jeg har da ikke sagt eller forventet at noen skal lære meg eller andre opp. Men mente at man er på forkjellige nivå når det gjelder kunnskap.

Noen jobber med programering daglig og er på "proff" nivå.
Andre har tatt ibruk Zen kart på hobbybasis, så finnes det jo mange nivå imellom dette. Poenget var vel at kanskje også de som ikke er proffe kunne bidra med noe.

Tar hintet med å prøve å ikke bare bruke forum som hjelp for sin egen del, men også hjelpe andre:whistle: Utfordingen min er at desverre er jeg ikke god nok til å svare på så veldig mye. Men lærer jo sakte men sikkert. Jeg setter ihvertfall pris på norsk forum osv. Lettere en å vri hode sitt over på f.eks engelsk. Så takk til alle som bidrar!

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
25/02/2012 09:01 #5331 av Rune Rasmussen
Mulig ... men om man vet hvordan man kan bidra er det jo bare å bidra, man behøver da ikke stille slike spørsmål som det ble gjort her. De viser at du kanskje ikke vet så mye om åpen kildekode m.m., og vet man ikke må jo nødvendigvis noen lære opp, om man ikke selv tar seg tid til å sette seg inn i hvordan ting henger sammen og gjøres.

Styrken med åpen kildekode er nettopp at alt er åpent og tilgjengelig, selv om noen faller fra. Det er bare for andre å overta. Og er man ikke fornøyd med det som er kan man lage egen versjon av både program og språk m.m.. Det er ikke slik at ting automatisk blir slettet og borte om noen blir overkjørt av trikken!

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Joomla horizontal logo light background en


WordPress logotype standard

WooCommerce Logo

Zen Cart Logo

OpenCart Logo

VirtueMart Logo