Spørsmål rundt frakt og levering

postens servicepakke

Mer
30/01/2008 00:10 #1652 av Sten Johnsen
Det gjør i utgangspunktet ingen ting om det er en tekstfil. Den inneholder SQL som MySQL skjønner. Så langt jeg kan se av feilmeldingen din, har du ikke installert postens servicepakke som fraktmodul - med mindre den versjonen du har har et annet tabellnavn for fraktsatsene.

Gi meg tilbakemelding om dette stemmer...

/Sten

Nettside: www.thinea.no
Løsninger som er enkle å vedlikeholde og som krever minst mulig teknisk kunnskap for å kunne brukes

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

  • richard
  • Emneforfatter
  • Besøkende
  • Besøkende
30/01/2008 08:11 #1658 av richard
Besvart av richard i emne Sv:postens servicepakke
God morgen.

Har instalert en pakke som heter postens servicepakke.
Sender med "les meg" filen til den pakka jeg har innstalert.
vet ikke åssen jeg finner ut av navnet en gang jeg se.
er ganske grønn for å være ærlig:)

MVH
Richard

Vedlegget lesmeg.txt ble ikke funnet

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
30/01/2008 09:22 #1660 av Sten Johnsen
Det er riktig pakke, og tabellnavnet ser ut til å stemme.
Dersom du har installert fraktmodulen servicepakke ser det ikke ut til at du har fått installert tabellene skikkelig.

Du må kjøre den filen som heter installer_servicepakke.sql i samme grensesnittet som jeg ba deg kjøre min tabelloppdatering først. Denne vil installere alle de tabellene som du trenger.

Scriptet mitt oppdaterer tabellen kun, og det er derfor viktig at tabellene finnes fra før.

Dette skulle vel egentlig vært en del av modulen, ikke sant Rune? - Jeg kan redesigne den litt og pakke den om slik at dette skjer mer automatisk.


Merk også at min oppdatering benytter gram som vektenhet - ikke kilo! Det betyr at du vil få noen leie overraskelser om vekten på dine produkter er i kilo og du tar i bruk min oppdatering.

/Sten

Nettside: www.thinea.no
Løsninger som er enkle å vedlikeholde og som krever minst mulig teknisk kunnskap for å kunne brukes

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
30/01/2008 09:39 - 30/01/2008 10:25 #1661 av Rune Rasmussen
stenjo skrev:

Dette skulle vel egentlig vært en del av modulen, ikke sant Rune? - Jeg kan redesigne den litt og pakke den om slik at dette skjer mer automatisk.


Modulen er på ingen måte min Sten, men når det er sagt. Om man ikke klarer å kjøre installer-filen, klarer man heller ikke å oppdatere prisene i etterkant - så det blir som å pisse i buksa på en kald dag dette. ;)

Oppdatering: Pakken er nå oppdatert med nye priser per januar 2008, også oppdateringsfiler: oversettelser.syntaxerror.no/nedlastinger/13.html

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
30/01/2008 10:38 - 30/01/2008 10:39 #1662 av Sten Johnsen
Rune skrev:

Modulen er på ingen måte min Sten, men når det er sagt. Om man ikke klarer å kjøre installer-filen, klarer man heller ikke å oppdatere prisene i etterkant - så det blir som å pisse i buksa på en kald dag dette. ;)


Neida, jeg er selvsagt fullstendig klar over at den ikke er din, på samme måte som svært lite er mitt av det jeg har moddet på. Missforstå meg nå riktig så var vel dette mer å regne som fisking etter bekreftelse på at mine påstander var riktige.:woohoo:

Modulene har en fin installeringsfunksjon som jeg godt kan tenke meg å bygge ut med også disse ekstra tabellene til posten, samt gjøre det til en modul-setting at man benytter enten kilo eller gram når frakten skal beregnes.

Dette må imidlertid vente litt til jeg har litt bedre tid.;)

Richard har kanskje fått løst problemet etter din oppdatering?

/Sten

Nettside: www.thinea.no
Løsninger som er enkle å vedlikeholde og som krever minst mulig teknisk kunnskap for å kunne brukes

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
30/01/2008 10:55 #1663 av Rune Rasmussen
Joda, mulig - men om det er verdt å bruke tid på blir en annen sak.
Å ha alle tabellene til posten direkte i modulen gjør det også litt tyngre for folk å oppdatere prisene, og kan også medføre feil om modulen avinstalleres for så å installeres igjen uten at modulfilen oppdateres med en med riktige priser.

La oss f.eks si at brukeren her nå legger inn din påtenkte modul med fraktpriser for jan 2008, en gang etter at prisene blir endret avinstallerer han modulen med en feil eller med overlegg. Deretter installerer han den igjen og tror alt er vel, til tross for at han kjører med gamle priser.

Du vil også sy puter under armene på folk, slik at når prisene oppdateres rundt sommer eller nyttår igjen så vet de ikke hvordan de skal kjøre oppdateringsfilene fordi de aldri har lest lesmeg-fila - og man er like langt. ;)

Når det gjelder konfigurasjonsvalg for kilo eller gram så blir det også litt meningsløst ettersom språkfilene i Zen Cart standard er kilo, gram er for spesielt interesserte som er i stand til å tilpasse sin butikk selv - og da også velge riktig satser. Andre bruker nok 0.xxx i vektfeltet, og kan da fortsatt bruke kilosatsene selv om vekt er i gram. :P

Hva som kunne vært bedre å bruke tid på er en automatisk innhenting og oppdatering av priser fra posten.no B)

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Joomla horizontal logo light background en


WordPress logotype standard

WooCommerce Logo

Zen Cart Logo

OpenCart Logo

VirtueMart Logo