Spørsmål rundt frakt og levering

Interesse for EDI freeware?

Mer
14/05/2009 22:33 #3298 av Torje Rørvik
Jeg ble lei av WinEDI, og laget derfor mitt eget Windows EDI-program for brukt mot Posten.

Programmet leser kunde- og ordredataene direkte fra ZenCarts MySQL-base. Det betyr at også f.eks oppkravsbeløp blir lagt inn automatisk, hvis dette er valgt som betalingsmåte i ZenCart.
I tillegg har jeg laget noen nye databasetabeller for håndtering av adressekontroll, EDI-info (sendingsnummer o.l), prisberegning, pakkestørrelser osv.

Jeg bruker kun Posten selv, så programmet er derfor begrenset til (noen av) postens produkter.

Spesifikasjon:

EDI:
Postens internformat, sendes via SMTP (samme som WinEDI).
EAN-serien (dvs sendings- og kollinr) tildeles av Posten (gratis)

Etikettprinter:
Zebra LP2844 (er vel den vanligste printeren?)

Produkter som støttes:
Postens Servicepakke, Hjem På Døren, Bedriftspakke dør-til-dør og Bedriftspakke Postkontor. Fler-kolli støttes for alle produktene.

Er det noen interesse for et slikt gratisprogram (med de nevnte begrensninger)?

Jeg må nødvendigvis gjøre en del endringer i kildekoden hvis andre skal bruke det (bl.a fjerne litt hardkoding :blush:).
I tillegg må jeg trolig overtale Posten til at andre også kan bruke programmet (de var litt skeptiske..).

Her er noen screen-shots:

www.garasjegulv.no/media/main.jpg
www.garasjegulv.no/media/orders.jpg
www.garasjegulv.no/media/shipping.jpg

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
08/07/2009 13:18 #3460 av Christian Michelsen
Dette hørtes jo interessant ut egentlig, trodde ikke man fikk tilgang til å sende EDI-meldinger til Posten uten å hive en hel haug med gedigne lakner (+ en arm eller to) mot dem. :-)

Hvordan snakker du med MySQL-databasen til ZenCart-forøvrig? SSH-tunell? Eller har du laget en webservice av noget slag?

Selv diller jeg med et administrasjonsverktøy for ZenCart basert på Netbeans-plattformen. Basicly en mer effektiv variant av web-grensesnittet for nettbutikker med "endel" varer (Vi har ca 8000 varer på nett). Jeg bruker for øyeblikket en SSH-tunell for å kommunisere med MySQL-databasen.

--
Mvh
Christian Michelsen

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
08/08/2009 19:36 #3520 av Torje Rørvik
EDI-meldingen til Posten er jo egentlig bare en simpel mail med en ren ASCII-fil som vedlegg. De har begynt med XML også nå, men jeg bruker postens internformat via SMTP i mitt program. For å se hvordan EDI-filene ser ut (og du bruker WinEdi), er det bare å kikke i c:\winedi\sys\postcom\sendt\ - der ligger *.edi filene som blir mailet til Posten av WinEdi.

Jeg programmerer kun i windows (dvs IKKE php, .Net e.l.), og kommuniserer direkte mot SQL-basen ved hjelp av egne komponenter ( www.devart.com/mydac/ )

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
09/08/2009 00:44 #3521 av Christian Michelsen
At det er en simpel "CSV"-fil er greit nok det, EDI-meldinger i seg selv er jo ment å være enkle og anvendbare for det som er av enheter.

Innholdet i EDI-filen er vel noget annerledes, nummerserier som skal brukes til kolli/forsendelsesnummer og denslags regner jeg med at man må snakke med Posten om. Hvor henvendte du deg egentlig? Og kunne man se litt på dette programmet du hadde laget? :-) Hadde vært morsomt å ta den litt nærmere i øyensyn i et lite test-opplegg her i huset. :-)

Jeg skriver min kode i Java (ja, desktop ;)) og kommuniserer med MySQL-databasen gjennom nevnte SSH-tunnell (JPA, EclipseLink). Btw, tillater du faktisk direkte tilkobling til din MySQL-database fra utenom web-hotellet ditt? aka fra annet enn localhost. Trodde man sjeldent fikk gjennomslag for slikt.

Hvilke programmeringsspråk snakker herren forøvrig?

--
Mvh
Christian

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Mer
17/08/2009 14:15 #3534 av Elin Enger Mollestad
Hei!

Jeg synes det er kjipt å betale månedsavgift for å sende EDI, for tiden bruker jeg Proteria. Dessverre har jeg bundet med til et år med dem, men om ca et halvt års tid er bindingstiden ute og da er jeg mer enn interessert i et gratisprogram!

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

  • Geir Baklid
  • Besøkende
  • Besøkende
18/09/2009 18:48 #3586 av Geir Baklid
Besvart av Geir Baklid i emne Sv:Interesse for EDI freeware?
Hei
Jeg er intressert i Win EDI. Jeg har forsøkt EDI modul i OsComerce men dette fungerer ikke og ikke får jeg hjelp heller, får ikke modulen til å generere filer

Vennligst Logg inn for å bli med i samtalen.

Joomla horizontal logo light background en


WordPress logotype standard

WooCommerce Logo

Zen Cart Logo

OpenCart Logo

VirtueMart Logo